lördag 15 oktober 2005

Gäddmete


2005-10-15 Flötmete i ett nytt vatten. Efter två händelselösa timmar tröttnade jag, verkade som sjön var fiskdöd. Drog upp ankaret och lät båten sakta driva iväg. När jag drivit ca: 50 m med flötena släpandes efter båten började det ena flötet sakta sticka i sidled.? Första tanken var att den hade hakat i någon skit på botten. Eftersom det var så grunt var ju risken stor. Men flötet ökade farten och som ett ubåtsperiskop dök det sakta i sidled. Efter ett rejält mothugg kändes det riktigt tungt och mycket lugnt. Ett gott tecken. När jag började pressa den lite flög fan i gäddan och det blev åka av. Den lilla båten hängde med bra efter gäddan. Snabbt hivade jag i ankaret för att ha en chans att svara på fiskens rusningar. Hon bjöd på en osedvanligt trevlig fajt som varade i flera minuter. Väl i håven ringde jag till en arbetskamrat som bor vid sjön. Han lovade komma ner och fota mig och gäddan. Även om hon inte var det monster som jag först befarade så var hon ändå nytt pb och måste förevigas med ett fotografi. Efter en mycket krävande paddeltur med en kanotpaddel i ena handen (som jag hade turen att hitta vid iläggningsplatsen) och håven i andra, blev hon till slut vägd, fotograferad och returnerad. Hon var 107cm lång och vägde 8550gram. :)

Inga kommentarer: