tisdag 25 juli 2006

Mega gös.


2006-07-25 Återigen ger jag och Daniel ut på ett fiskepass efter mjörns storgösar. Vi sticker ut vid 19 och riggar upp för att köra gädda till en början. Efter ett tag tröttnar vi på trollingjakten efter slempellen och tacklar upp för gösfiske. Vi drar varsin mindre gös och fortsätter trolla framåt.
Jag själv var redan ganska nöjd då jag hade fått en gös på 6100 gram tidigare veckan. När klockan börjar bli efter 12-slaget börjar jag känna att chanserna för stor gös börjar minska. Jag har själv alltid varit av uppfattningen att största chansen till stor gös är mellan 23-00.

När klockan börjar närma sig 00.30 börjar Daniel skämta lite om att det kunde ju slå till igen på mitt karpspö eftersom jag hade fått den tidigare gösen på just det spöt.

En kort stund efter att han nämnde detta började det rycka i just det spöt och jag frågade om han höll på att driva med mig genom att rycka med linan utan att jag såg det. Direkt efter att jag sagt detta böjer sig spöt i en magnifik båge bakåt. Jag tar upp spöt och börjar drilla fisken medans båten är igång.

Till en början följer den långsamt med och jag misstänker en större gös. När den börjar närma sig båten börjar den att göra helt otroliga rusningar och jag ber Daniel stanna båten. Efter ett antal rusningar och efter vikten jag kände i spöt sa jag till Daniel att det här kan vara min första gädda på 10 kg +.

Döm av min förvåning när det dyker upp en gös vid båten som min skeppskamrat iskallt håvar in. Inte bara en gös utan den absolut fetaste gösen som vi båda någonsin har skådat. Vi rensar upp i båten medans gösen ligger lugnt kvar i håven, för att kunna hantera den enkelt och smidigt när vi tar in den.

Vi lägger den försiktigt i vågpåsen och Daniel tar fram sin Supersamson och börjar väga medans jag flyttar 2 spön. -, Men för f-n, säger han. – Vågen står på 9 kg !!!! … Smått chockad börjar jag gräva efter min våg för att se om detta verkligen stämmer. Jag får upp min våg och även jag väger gösen, men det är faktum – Denna våg visar också på 9 kg. Efter avdrag ifrån vågpåsen stämms vikten av till 8840 gram.

Ett nytt pers som heter duga. Den här kvällen kändes superhet och efter vår lilla glädjedans ville vi försöka fortsätta ett tag till men på grund av att kraftig dimma kom in och det blev helt svart var vi tvungna att sakta trolla oss hemåt i stället.

Inga kommentarer: