onsdag 20 juni 2007

Gösfest

2007-06-20 Gösfiske: Jag och David började med att leta upp ett område som verkade hett för kvällen. Vi hittade ett ställe och bestämde oss för att köra mer där. Snart hade vi ett första hugg och en gös på 4290gram kom upp. Just när jag försöker trassla upp vobblern ur nätet signalerar nästa spöet napp. David vevar in en gös på 3,5kg. När vi trasslar igen smäller det på Davids andra spö och en gös på 1,9 vevas in. Precis när den är avkrokad ser jag att Davids tredje spö signalerar napp. Han drillar upp en gös på 5380gram.

Efter den pärsen får vi rigga om hela båten. Vi passar då på att vända runt båten. När vi kör över stället från andra hållet händer inget och vi vänder tillbaka igen då tar det på Davids spö igen och han drillar upp en gös på 3,5kg. Svänger tillbaka igen och det smäller på mitt spö och ytterligare en gös får syna båten(4660gram)

När vi trasslar ut gösen tar det på spöet med supersläppet och ytterligare gös över fyra kilo vevas in. Det har under tiden börjat regna intensivt så vi vänder en sista gång och jag får på mitt sidospö en gös ca. 3-4 kilo. Regnet tilltar så jag och David repar upp våra prylar och försöker så sakta att ta oss i hamn.

Det var inte det lättaste att navigera i det kompakta mörkret. Efter att ha tittat ner i båten en stund under hopplocket hade jag helt tappat orienteringen så färden bar av i helt fel riktning den första kvarten. När jag väl insett att ön som jag körde mot inte var en ö utan fastland lyckades vi slutligen hamna rätt. Blev totalt åtta gösar och två gäddor under turen.

Inga kommentarer: