söndag 23 september 2007

Abborre

2007-09-23(Daniel) Idag blev det något så ovanligt som abborrfiske. På grund av att jag hade ovanligt gott om betesfisk hemma så blev metoden mete. Ett spö med mört och ett med ärling. Började med en abborrre på 640gram och två gäddhugg på raken. Nästa napp trodde jag att det var gäddan som åter narrades. Så jag skiter i mothugg för att rädda tacklet och bara vevar in den. Tung fisk hinner jag tänka innan jag till min förtvivlan ser att det är en riktigt, riktigt STOR abborre som jag just har skitit i att kroka. SATAN skriker jag när den tackar för sig och spottar ut mörten. Känner spontant att jag skall slänga ihop skiten och åka hem. Kör trots det en timme till med flera fina matabborrar i båten. Men inte en skymt av den "grose". Vad lärde jag mig av turen: Att krok är billigt iförhållande till en stor abborre och att ärling funkar bra för större abborre med. (Trodde att jag skulle få ett h-vete med småfisken.)

Inga kommentarer: