fredag 9 april 2010

Vår!!

Igår kväll vädrade jag feederspöna en stund. Det brukar vara ett bra vårtecken när mäskhinken och doftessenserna åker fram. Jag provade lite nya blandningar för att se om det funkade.

Det dröjde inte speciellt länge innan de första mörtarna låg i beteshinken. Strax efter det låg årets första id i håven, tjock men alltför kort.

När jag väl fått i spöt igen fick jag snabbt napp igen och nitade dit den. Den kändes till en början bättre än id nr1. Men sedan ville den inte mer utan bara gick? Sakta och sävligt gick den i lugnt mak med strömmen. Vad fan är det här? Jag lyckades inte ta in någon lina alls utan fick ge för att den ynkliga lilla kroken inte skulle lossna.

Jag började följa efter den ner för ån. Men efter några knyckar var den loss. Tur att jag hade två vittnen till det inträffande, låter annars som en riktig fiskeskröna.

På med nytt bete och efter en liten stund ligger id nr2 i håven. Lite grövre än den tidigare men fortfarande fattas en del cm på längden.Jag fick ett sista napp som kändes som en mört under drillningen . När jag håvade såg det ut som en mindre id. Men när jag väl synade under lampan såg jag att det inte alls var en id utan en riktigt stor mört.
När jag väl fick ordning på våg, lampa och måttband blev jag gatt överraskad. Årets första pb. för mig.
Mört 38cm och 700gram:) Mört en underskattad fisk. Ett pb som glädjer mig mycket och som troligtvis blir svårslaget med tanke på att storfisksgräns ligger på 800gram.

Inga kommentarer: