måndag 25 oktober 2010

Holländsk rapport.

Efter som om ingen verkar fatta hur man gör inlägg så fixar jag ett åt Age.

En spontan fiske tur med rob, en mycket god vän från holland som hälsa på oss några dagar tillsammans med sin sambo. När dom kommer brukar det alltid blir några fiske turer på lilla sjön där vi bor. Tur för mig grannen tycker om mig så jag får fiska i denna privat sjö. Igenom åren har det kommit upp ett flertal fina gäddor men dessvärre har också ett flertal fina damer fått gå till fiske himmelen då inte alla förstår sig på c & r och hellre sig dom på sin mattallrik. Har hört om en nio plus, men vet skrån om jag tro på det.

nog om det så körde vi ut den lilla plast båten i sjön och montera på den härlig tyst gående el-motor. Perfekt när man är så nära naturen. Redan första strecka fick vi tre hugg på våra spö fast bara smått vilket är vanligast i denna sjö. Gädda över 1 kilo är fin. Enkla spö och enkla små drag utan att man behöver tänka, bara köra.
Men efter vi nästan hade kört ett varv så hände det. Min kompis höll på ta en klunk öl när hans spö drogs nästan ut ur båten då han inte hade koll överhuvudtaget. Jag fick som tur tag i spöt och drog till samtidig jag trodde det var botton napp. Men det visade sig ganska fort att det inte var det. Snäll som jag är tänkte jag på min polare som aldrig har drillat en stor fisk. Jag gav honom spöt och hjälpte honom med allt han behövde hjälp med. Efter en stund drog han lugn som han var,(fast skaka som sjutton) gäddan bredvid båten och efter några försök fich jag upp henne med ett stadig grep. Min komis börja med en gång skrika JESUS WAT EEN SNOEK. Och även jag var imponerat av denna fina gädddamen. Han våga dock inte hålla henne så jag fick stå på kortet efter lite tjafs. Vi säger att vi båda fick henne. Det var ändå inte ett pb för mig annars hade jag ändrat lite i sagan ;)
7.9 kilo och gissar på 108 cm. Då hon var för 2 år sen 7.5 107 cm samma års tid. Hoppas i alla fall hon kommer att stanna kvar i sjön ett tag till.

Inga kommentarer: