måndag 26 mars 2012

Flötmete gädda(gös).

Det blev en eftermiddagstur på sjön i de goa vårvädret.

Flötmete efter gädda var det på programmet. Jag hade endast sex st mörtar kvar. Men så som de senaste turerna har artat sig så kunde det knappast bli ett problem.

Jag började fisket på platsen där förra turen slutade. Det dröjde knappt en kvart innan första gäddan landades, ingen best.

Nästa napp kändes direkt i mothugget att det var en tyngre fisk. Den gick djupt och gav inte en meter. Den gjorde ett par längre rusningar efter botten för att sedan parkera på tio meter. ? Stor gädda trodde jag. Men efter ha pumpat och joxat med fisken ett tag lyckades jag till sist få upp den till ytan. Ingen gädda utan en rommstinn fet gös. En flötmetad gös i mars hör inte till vanligheterna.

Sedan gick mörtarna åt i jämn takt. Fem gäddor(5kg i topp) och en gös på två och en halv timmas fiske får ses som ett mycket bra resultat. Den sista gäddan tog på ett swimbait som jag hade hängt under ett flöte i bris på betesfisk.

Inga kommentarer: