tisdag 20 maj 2014

Lyckoträff!

 
Fiskevecka med Ängaboskolan.

Efter tre års uppehåll var det åter dags för fiske med skolelever(17st).
Fyra dagar (8.00-13.00) hade jag till förfogande.

Dag ett: Det började riktigt uselt trots massa mäskning och förberedelser fick vi endast en liten mört. :( Riktigt surt och sämsta tänkbara start. Methodfeeder brukar alltid locka upp både sutare och braxen.

Dag två: Nytt ställe och flötmete. Nästa lika trögt, men det kom upp en hel del mört under dagen. En gädda narrade oss flera gånger på ett av gäddmetena vilket höll spänningen på topp.

Dag tre: Fiske i Säveån. Feederfiske, vilket gav ungarna en hel del mört. Idag gick gäddan bet och hamnade på operationsbordet då den allt för glupskt svalde både mört och krok. I halvtid åkte vi till Nolhaga som nu gav oss massor av småbraxen.

Dag fyra: Methodfeeder igen. Ungarna hittade ett ställe med massor av småabborre och höll igång hela förmiddagen.
En kille fick drilla upp en sutare på ett av mina spön. Gissa om han var nöjd.

Strax efteråt fick jag ett h-vetes run på ett av spöna.(lokomotiv) Jag vågade inte lämna över spöt till någon av ungarna då jag hade fullt upp med att få stopp på fisken eller karpen som jag snabbt insåg att det var.

Det blev en lång och dramatisk kamp då jag lyckades få upp linan i ett träd som stod lutat ut över vattnet. Men efter en mycket riskfylld armgångs-klättring ut på en tunn gren fick jag loss linan utan att förlora karp eller att ramla i.
Väl i håven såg jag att karpen var makalöst fet. Vad kunde den väga? Vikten blev 9800gram !! Satan i gatan att de kan väga så mycket. Kompakt som en betongklump. Det var lite annat än långa sladdriga gäddor:)

Fy fan vilken lyckoträff, ungarna lär inte glömma den här fisketuren på länge, inte jag heller för den delen.

Inga kommentarer: