söndag 21 september 2014

Vaeröy

Så var det äntligen dags för min födelsedagspresent från min älskade fru.

Vaeröy Dag 1

En stormig gårdag gjorde att vi inte kom ut så långt från hamnen. Det blev en halvdags fiske på eftermiddagen då det lugnat sig något. Vi fick känna lite på båtar och fisket. Då jag aldrig fiskat i havet fanns det mycket att lära. Jag fick endast massa småsej. De andra i båten fick långa, makrill, lubb och mindre torsk.

Vaeröy dag2

Idag skulle vi ta oss ut betydligt längre på havet. Men väl på plats visade det sig att onsdagens ovädret hade satt havet i rejäla efterdyningar i kombination med starka strömmar. Båtarna gungade och for åt alla håll. En efter en fick båtarna ta sig i land för att lämna av lite sjösjuka kamrater. Vi fick tänka om och fiska på gårdagens positioner. Resultatet blev nästan som gårdagen. Jag lyckades dra mig en lubb och en mindre torsk.

Vaeröy dag 3
Storm igen. Guiden förbjöd alla att ta sig ut. Vi fick inte ens fiska i hamnen. Norrmannen som skötte nödhjälpen på ön vägrade låta någon gå ut på sjön.
Jag som hade blivit rejält sjösjuk redan på färjan över till ön tyckte inte det gjorde något. Ville inte gärna uppleva det igen.

Vi tog en rundtur på den lilla ön och hamnade vid vägs ände där det låg en liten chokladfabrik.

 Dag 4 på Vaeröy
Idag hade Claes lyckats få med en guide i vår båt som förhoppningsvis skulle vända vårat hitintills ganska usla fiske.

Under rådande väderförutsättningar tyckte han att vi skulle satsa efter Hälleflundra. Sagt och gjort drog vi iväg på en tio timmar lång flundra expedition. Det blev en behaglig dag i båten. Vi fick se det mesta av öns norra övärld. Vi slets som attan med våra meten och jiggar men vi fick ingen kontakt under hela dagen. Det blev heller ingen bonusfångst. Noll flundror.
Surt sa räven. Men ett nappa hade räckt för att förvandla fiasko till succé.

 Dag 5 Vaeröy


Idag var det helt perfekta väderförhållande, strålande sol och noll vind.
Vi hade ju knapp fått en vettig fisk i båten(två torskar på 8-10 kilo). Vi ville ju gärna ha med något ätbart hem. Vi for iväg till området som i fredags varit ofiskbart.

Redan i första driften fick jag på en större sej på metet. H-vete vilka krutpaket. 13kg vägde den och var då min livs största fisk. De fiskar som skulle med hem togs med huggkrok för att garantera minimalt trassel i båten.
Första större sejen. Den tog på mete.


Andra driften fick Claes på en större sej trodde vi. Men kampen blev lång och fisken tog mycket lina. Men efter en bra kamp lyckades Claes kämpa in den till båten. Det visade sig vara en Hälleflundra på 30kg. Vilken lycka, gött!!!

Nu vände äntligen fisket rejält och vi fick massor av fisk. Torsk på 14-16kg i varje drift och då och då blandade sig storsejen in och satte våra prylar på prov. Största vägda sejen den dagen vägde 16 kg. Den låg på durken som måttstock då den inte klarade återutsättningen.


Vi hade inte någon uppfattning om hur stor en 16kilos sej var. Fick minst åtta sejar som var både längre och tjockare än den som låg i durken men då vi inte ville ha mer sej så åkte de i ovägda.

Det var först på kvällen då Robban förklarade vad en sej på 16kg motsvarande som vi insåg att vi hade haft ett sju helvetes sejfiske.
Även torsken tog på speedjigging

En av mitt livs bästa fiskedagar avslutades med ett Hälleflundra napp.
En kamp som varade i 30 minuter innan den tackade för sig och skakade sig loss. Har aldrig upplevt en sådan helvetisk styrka. Den fisken hade jag aldrig någonsin lyckats få upp även om den inte hade gått loss. När jag tog in tio cm kontrade den med 30cm. Totalt mörbultade tog vi oss nöjda i land.
Inte en enda landad fisk under tio kilo. Det var helt sjukt.

Dag fem på Vaeröy

Trötta med rejäl träningsvärk tog vi oss ut till samma område. En drift som under gårdagen gett oss ett trippelhugg på tre storsejar på 16+, helt magiskt.

Dagen skulle ägnas åt så kallad speed-jigging efter storsejen då de ger de mest spektakulära huggen och brutala kamperna.(Hälleflundra undantaget) Torskkvoten på 15kg file per person (15*4=60kg) hade uppfyllts under gårdagen. Vi hittade snabbt sejen och körde på med jiggandet. Sej efter sej kämpades upp till båten. Roligare fiske är svårt att finna, det måste upplevas.

Här drog jag min livs fisk hitintills största fisk en storsej på 18500g. Vi driftade över 60m djup när Michael säger att det ser ut som storsej-ekon i mellanvattnet. Jag startar direkt att tokveva upp min jigg från botten. Efter trettio meter klipper sejen min jigg och det blir helt tomt en sekund för att sedan bli en tokrusning utan dess like. Det skall sägas att bromsen är så hårt åtdragen att du precis kan dra ut den med handen då du tar i allt du kan. Efter ett par sådana rusningar kan vi landa sejen som är brutalt fet. Gött!

En "brutalt" trevlig resa med många roliga och trevliga minnen. Det var längesedan som jag skrattade så mycket.
Ha de gott
 

Inga kommentarer: