måndag 11 juli 2016

10:a

Ett sent påkommet pass på sjön, det blåste ju inte. Betesfisk är hårdvaluta på sommaren så det fick bli vad som fanns i frysen. En stor makrill på 6-7 hg och ett par döda mörtar.

När jag öste båten upptäckte jag ett getingbo i skrovet på båten, eller rättare sagt de upptäckte mig.
En halvtimmes dödande innan jag hittade hålet och fick satt igen det.


Jag började med att pimpla upp två abborrar till bete. Det blev inte fler då jag inte hade tålamod, kunde ju börja blåsa när som helst.

Fick ganska omgående upp en gädda på en av abborrarna. En smal fyra kilos. Drev sakta vidare i område då det flera gånger dök upp jätteekon på lodet.

Ganska snart fick jag napp på makrillen men den krokade inte, småfisk som inte klarade av det stora betet.
Fem minuter senare fick jag napp samtidigt på makrillen och ett spö med död mört. Snabbt mothugg på mörtspöt och frikoppla rullen. Nytt mothugg på makrillen och där fanns det lite tyngd. Efter en bra dust med makrillätaren(flera lufthopp) fick jag in den i håven och den såg grov ut. Nästa gädda var mer beskedlig och kom ganska lätt in i samma håv. Vägning av makrillätaren, 10460gram 113cm. Riktigt grov över ryggen och en stor makrill i magen.

Inga kommentarer: