måndag 19 juli 2010

Vertical "skit"jigging

Idag åkte jag med brorsan ut på lite vj-fiske. Jag behövde komma från renoveringen av köket ett tag.

Fisket var givetvis helt kasst. Vi hittade knappt ekon att fiska på.
Vinden tilltog efter ett par timmar och vi åkte in i en vik och testade lite jiggfiske.
Jag hade många nafs i jiggen men inga som ville ta. Då slängde jag på en liten "popper" vilket gjorde susen. Drog åtta i rak följde innan första abborren bommades. Det slutade med knappt femton st innan napprushen avtog. Fisket avbröts tvärt när David fick på något i hästvägar.

Fisken bara rusade iväg, gång på gång. David och jag bara stod och stirrade på hans spö som stod som ett u. Vad fan hade han fått på.

Den gav sig fan inte heller. Rusning på rusning utan att han fick in en meter. Gös? Gädda?
Stor verkade den vara i alla fall. Till sist lyckades den dra fast sig i någon skit på botten och blev stående ett par sekunder. Väl där lyckades den med bedriften att göra ytterligare ett par rusningar innan linan brast.

Grymt snopet, det hade varit en liten tröst att få se vilken art det var åtminstone. Vi fick en gammal mörtstuga som tröst, innehållandes en hiskeligt stor kräfta.

Inga kommentarer: