onsdag 9 februari 2011

Age fiskar

Ismete igår och idag utan resultat och utan napp.

Trodde det var bra med väder omslag...icke. Fick några timmar sol i alla fall och lite färg i trynet.
När jag satt där ute idag så drömde jag mig tillbaka till holland. Kommer ihåg att vi fiske gös när det var blåsig och orolig väder. Det var då det var som bäst. Inga jäkla högtryck i alla fall.

Sen meta vi under broar och kanaler med lätta flöte och bara en liten trekrok i munnen utan tafs eller fluorocarbon. Man var helt enkelt säkert att det var gös som fanns och ingen gädda. Det var/är helt enkelt enklare att fiska gös i holland än här i sverige där gösen i dom flesta sjöar är inplanterade. Kommer dock att fortsätta jaga denna svår lurade fisken.

Det är bara synd att ingen har koll på vilka regler det gäller i norra säm och att dom verka ändra från år till år. Innan jag köpte årskort så prata jag med en tillsyns man, och han berätta att man får fiska med, antingen 10 angeldon eller 10 ismetespö när man har årskort (500 kr). Dom anser att angeldon och fiska med spö är likadant, vilket det inte är enligt sveriges sportfiske. Skitsamma...Köpte mitt årskort och trodde jag var ren när jag hade ute 8 spö idag.

Kommer gubben (som jag känner, och bor typ grannen på lantlig vis) och säger att jag har 3 spö för mycket. Jag blev lite paff och visa mitt årskort och berätta vem jag har pratat med. Han säger att det inte gäller längre och jag säger att det som står på fiskekortet är det som gäller. Han gick dock inte med på det och hänvisa mig till dom nya regler.

Jag blir så förbannad jävla trött nu och gav fan i och ta upp dom 3 spö för mycket. Enligt nya regler är det 5 angeldon/ ismete spö max som gäller. Helt jäkla koko enligt mig, men det är dom som bor runt sjön och äger vatten som bestämmer, och jag tror inte dom har en aning om vinterfiske. Dom vill väl inte att folk kommer och fiska i denna näringsrika sjö som innehåller en del spännande fisk. Mycket mycket tråkig. Skärp er Norra sämsjöns fiskevård!!!

Inga kommentarer: