söndag 15 januari 2012

Årets första fiske


Årets första fiskepass.

Äntligen kom jag iväg på lite fiske. Trots att jag skaffat mig en mindre båt som borde öppna upp för fler fisketillfällen så har det blivit glest mellan passen.
Sjukdom och annan skit har kommit i vägen.

Men med de väderförutsättningar som smhi förutspådde under helgen kunde jag bara inte låta bli.

Frågan var om jag skulle kunna sjösätta med tanke på ev. is.
Mycket riktigt is låg det i hela viken. Inte så tjock is men väl så mödosam att kämpa sig igenom.

Idag skulle jag pröva ett för mig nytt områden. Jag hade bestämt mig för platsen genom att studera sjökort och gamla fotografier. Jag hade även bestämt att fiska på några av de sillar som jag hade sparade i frysen.

En chansning både gällande bete och plats.
Efter två timmar dök äntligen ett av flötena. Gäddan bjöd upp till hyfsa kamp. En helt godkänd fisk synade båten. 101cm 7,2kg. En rolig och bra start på 2012.

Mindre roligt vara att min Shimano baitrunner med ett knak gav upp under kampen. Helt plötsligt gick det att veva både framåt och bakåt. Surt och dyrt:S

Jag har förbrukat ett par rullar med baitrunnerfunktion. Det hade varit väl värda pengar att istället investera i en rejäl vanlig haspelrulle. Jag tror att mekanismen i baitrunner är allt för klen. Tre stycken SPRo-rullar, två stycken Broman-rullar och nu en Shimano 6000.

Inga kommentarer: