söndag 5 januari 2014

Årets första pass

Idag blev det äntligen fiske för mig. Jag var riktigt taggad då de senaste helgerna blåst bort mer eller mindre .
Det hela började mycket trögt. Inte ett förbannat pill de första tre timmarna. Så h-vetes tråkigt fiske.

Det var massor av betesfisk i området men vad hjälpte det.  Kanske var det all denna betesfisk som var problemet. Det var kanske för mycket annat gott att välja på. Jag plockade upp och flyttade till en helt annan del av sjön. Här brukar det vara en annan biotop. Glest med betesfisk och få napp om man får något napp alls.
Här var det som väntat dött. Efter en timmes letande fann jag slutligen ett betesmoln i vilket jag skickade ner min favorit-jigg, Mieko predator( Jag är inte sponsrad;)  ). Det pangade på bra i spöt och äntligen blev det lite spöböj. Mieko-Jiggen hade räddat mig igen. En gädda på 5,6 kg. Nu kändes det mycket bättre.

Jag flackade runt i området en stund till men icke sa nick. Jag satt och grunnade på varför gäddjävlarna ratar mina surt förvärvade mörtar och går på gummibetet istället. Då det äntligen blev napp på ett av flötmetena. Jag hann få känna på fisken en kort stund innan den går loss. Det är så förbannat typiskt, den kändes faktiskt rätt ok. Riggar om om får ut en ny mört.

 Det händer inget så jag drar mig så sakta bort mot  båtupptagningsplatsen. Då började det skrika i en av baitrunner-rullarna och en paravan for som en raket bort från båten innan den försvann ner i djupet. Helvete , löste den inte ut, gäddan lär potta, sitter riggen i botten. Jag väntade inte en sekund med att nita för att just bli kvitt paravanen. Gott fisken satt den här gången och den gick tungt och djupt. Den var äckligt lugn vilket inte gjorde mig något. Jag ville inte ha upp den till ytan, massa ruskande och skit. Jag pressade in den ett par gånger till båten med flera djupa rusningar som svar. Till sist låg den i håven. Den verkade ju riktigt okej. Jag kollade i gapet och såg att stjärten på en mindre gädda tittar ut, en hungrig stackare.
 
Den såg riktigt fet ut för en gångs skull. Jag kollade längden 110-111cm. Kanske kanske kunde den slå mitt så svårslagna pb. Efter ett par vägningar och två olika vågar blev det =10160gram. Jippiiiiiiii!!!!!!! Det var som fan. 10kg! Äntligen, det har gått troll i skiten. Jag gjorde några försök att fota den utan att hålla fram den för mycket.
 Nu blir det nog minst en grogg ikväll. Fy faaaaan vad gott...
Nya mål, nya timmar bakom spöna.
// Ha de gott



2 kommentarer:

Henka B sa...

Bra start på det nya året, var ska detta sluta??? Fotograferingen får du högsta betyg på också!!!

Danne sa...

Tack så mycket:) Äntligen kom det upp en fisk med marginalerna på rätt sida strecket. Gott att du gillar fotot, inte lätt att ta själv i gungande båt:)// Ha de gott