söndag 26 april 2009

Färna!

Idag var det tänkt att jag skulle deltaga i klubbens trollingtävling. Tyvärr så började min bättre hälft att jobba kl10.00 och barnvakt var det inte att tänka på. Därför inget KM. För att trösta mig planerade jag och broder David ett färnarace tidig arla, för at vara hemma i god tid.

Klockan fyra var det bara att gasa på och börja morgonens lilla resa. På väg upp var det helt otroligt mycket vilt ute och sprang. Sex stycken älgar, tre råddjur, fyra harar och en stor rovfågel. Rena safarituren.

Målet med turen var att David skulle försöka få sin första färna. Men det började inte så speciellt bra. Ingen färna på första sträckan. Vi drog snabbt vidare till nästa. Här äntligen fanns det fisk och det dröjde inte längre än till att brossan hade fått fram kaffet innan han hade landat sin först färna. Jag kommer inte ihåg vad den vägde, ingen bjässe ca: 1kg.

Jag satte mig och nötte på en större fisk som jag hade sett varit upp och vakat. Bytte bröd mot räka och vipps så satt den där. Den bjöd upp till bra kamp. Så jag fick ropa till mig David som fick hjälpa till att håva. Det blev nytt PB på Färna 2460gram och 56 cm. Ynka 40 gram från storfisk men det kändes jäkligt gott ändå:)
Blev ytterligare två mindre färnor för mig innan det var dags att sätta sig i biolen och fara hem. En riktigt go start på dagen.

Inga kommentarer: