lördag 2 januari 2010

Premiär:)

Jag och David bestämde att vi skulle fiska abborre på årets första fisketur. En art som jag helt försakade förra året. Taktiken för turen var att ismeta med ett spö var och undertiden jobba med balanspirkar.

Det dröjde inte mer än någon minut innan min mört började uppträda stressat. Väl vid hålet släppte jag ut några extre decimeter löslina för att ge ev. abborre minimalt med motstånd de först sekunderna.
Strax där efter löste spöt ut och jag krokade omgående, karakteristiska knyckarna ingen gädda i alla fall. Strax låg årets första fisk på isen. En lång och något smal Abborre på 910gram.
Jag skickade snabbt ner en ny mört. Det dröjde ytterligare några minuter innan allt upprepade sig igen. Den här gången var det en något kortare men fetare abborre som kom upp på isen. (990gram)Det var verkligen en smakstart på det nya året. Vi fiskade en liten stund till innan området invaderades av en massa "tomtar" som saknade både vett och hänsyn. De borrade mindre än två meter från ismetespöna. Trodde de verkligen att vi skulle svara sanningsenligt på frågorna om vi fick något och om det var ett bra ställe. Nej jag brukarförsöka sätta mig på de sämsta ställena:"Nej det var ett jävla skitställe och vi hade inte fått ett skit."

Vi repade snabbt upp prylarna och flyttade. Blev inte så mycket mer fiskat för kölden gjorde sig snabbt påmind. Minus tio grader göra att det mesta kärvar och krånglar.

Inga kommentarer: