söndag 6 juni 2010

Sutarfiske

Karpfiske var det som jag hade tänkt. Men fisken ville något annat. På morgonen stod jag inför ett dilemma Age hade lämnat "walk over" kvällen före. Nu hade jag två uppmäskade swim. Vilket skulle jag välja. Det ena var svårt att själv landa ev. karp. Det andra lättare men kändes inte lika hett. Jag kunde inte bestämma mig. Det blev ett spö(larmet på max ljudnivå) på Ages plats och två på min egen spot. Det dröjde inte lång tid innan spöt med "method feedern" gav utdelning. Sutare, braxen, braxen, sutare.


Vad fan skulle jag inte få något på min fina spot? När jag fått ytterligare en sutare på methodspöt blev det taktikbyte. Bort med fodermaj på med 20mm boilies. Inga småfiskar här inte. Nu smällde det på på min spot och en bättre fiske gav sig tillkänna. Karp! gött äntligen. Men den jäveln drog snabbt i sidled och gick in i värsta skiten på hela stället. Jag gav den slacklina för att den skall få jobba sig ut. Det dröjde några minuter men den verkar gilla läget. Jag försökte att baxa loss den men då släppte kroken från sitt fäste. Surt men lika bra det än att ha en "tanglad" karp på mitt samvete. Det blev inget mer karpnapp men sutarna var helt skogstokiga och det slutade med åtta stycken varav fyra över två kilo störst nytt pb. 2275gram och 54cm.

Jag hade gärna kört på en stund till men frugan skulle till jobbet så det var bara att bita i det sura äpplet och fara hem till ungarna. När jag väl var hemma så ville mellangrabben fiska. Sagt och gjort riggade jag om till två method-laddadespön och drog iväg till en annan sutar-karpsjö. Vi gav sjön några timmar, solade, fikade och täljde barkbåtar. Det blev inga "run" i den här sjön. Förmäskning kan vara a och o.

Inga kommentarer: