söndag 17 april 2011

Flötmete efter gädda.



Igår lånade jag en kompis eka för att flötmeta gädda. Jag hade inte lånat båten på några år så det var lite spännande att se om den låg kvar. När jag frågade kompisen hade han inte en aning och var lika nyfiken som jag. Båten ligger ganska avsides och det krävs en dryg promenad för att ta sig dit. Tack o lov låg den kvar och var till synes hel:) Men vart var årorna? Jag letade runt ett tag innan jag hittade dem dolda i det höga gräset.

Det blåste ganska bra på sjön så det såg ut att bli ett bra arbetspass vid årorna. SMHI kan ta sig i rööööva. Timmarna gick och jag hade inte ett pill på mörtarna. Ankrade upp en stund och testade jerkfiske trots att jag inte har någon tilltro till formen. Jag behövde omväxling, var less på all rodd. Mitt i jerkfisket dök det ena flötet. Jag bommade fisken.

När klockan närmade sig tolv bestämde jag mig för att bryta. Bröt gjorde jag verkligen för att när jag skulle sätta fart hem så gick ena åran av. Jag slog nästan en bakåtvolt i båten av kraften i årtaget.
Jag började paddla mot båtplatsen men isåg snabbt att det inte funkade i den hårda blåsten. Jag fick driva iland bäst det gick. När jag väl kom iland var det bara att leta efter en lämplig väg tillbaka till bilen.
Det blev en riktigt arbetsam fisketur och ganska dyr, 600kr nya åror.

Idag skall jag ta mig tillbaka till båten och förhoppningsvis ro hem den.

Inga kommentarer: