onsdag 13 maj 2015

Mete!

Så var fyra halvdagars fiske med eleverna på Ängaboskolan avklarat.  Det kändes lite vemodigt då det troligtvis var sista fiskeveckan för mig på Ängaboskolan då jag ev. byter arbetsplats till hösten. Men man skall aldrig säga aldrig. Det vore surt om fiskeveckan försvann efter 15år.

Jag riggade upp mina karspön varje dag och fiskade Method feeder. Vilket är en mycket bra fiskeform ihop med barn. När väl spöna är ute har man tid att instruera och hjälpa dem med allt möjligt. Då och då piper det i larmen och så har man höjt förväntningarna hos alla. Fisken är kanske på g.

Fisket var trögt under veckan men lossnade ordentligt sista dagen. Vi fick mänger av braxen och alla barnen fick möjlighet att få upp en. Då och då blandade sig sutarna in i leken. Medelvikten på både brax och sutare tycks ha ökat i sjön, runt 2,5kg låg de flesta på.

Tyvärr lyckades jag inte toppa förra årets fiske med elever då vi drog en karp på över 9kg. Den här veckans karp lyckades jag inte få på rätt sida håven. Jag får skylla på armen då den är som den skall.

Riktigt rolig vecka med grymt intresserade elever(bästa någonsin), flera av dem hade skaffat sig egna rodpods, larm, håvar och karpmattor och de mäskade för kung och fosterland.

Själv blev jag riktigt sugen på metet igen, ett år sedan sist. Kanske dags att leta fram all bråte igen.

Inga kommentarer: