onsdag 27 maj 2015

Sutare!!


Bilen var packad med prylar för fiske efter färna och id. Men just före avfärd insåg jag att det inte kommer att funka med endast en helt fungerande arm. Snabba, rappa mothugg kan bli jävligt smärtsamt och kunde kanske drar upp skadan igen. Jag vågade inte chansa. Jag lastade snabbt om till sutarfiske.
Väl på plats blåste det kraftigt rakt in i viken. H-vete vad kallt det var och jackan hade jag glömt hemma. Jag hade inte ett pill de första två timmarna, kanske hade jag gjort en felsattsning? Jag började mecka lite med både riggar och mäsk. Det verkade funka för snabbt började det hända saker på mäskplatsen. Aktiviteten ökade på spöna lite små dragningar i riggarna och snart fick jag ett riktigt bra "run". Ojoj vad den kämpade och det var med nöd och näppe lyckade jag håva en fet sutare. Nytt Pb 3225gram och reg.
Nr1
Två tre kilos samma vecka och från två olika vatten. Fan vad gött. Laddade om spöna med det sista mäsket. Jag väntade mig inte att det skulle hända så mycket mer då stora mörka regnmoln börja dra in över sjön. Men strax efter det drog det iväg på ett av spöna. Till en början trodde jag att det var en mindre fisk då den var mycket följsam. Men när den närmade sig land satte den de av som galning med ett otal långa rusningar. Efter som jag inte hade kraft i armen för att sätta emot fick jag snällt trötta ut den istället och till sist så låg den i håven. Oj den såg större ut än de första. Ja jäklar vilken fisk, 61cm lång och 3875gram!
 Vilken fisk! Nytt pb igen. Vilket osannolikt pass. Nu var jag mer än nöjd och mäsket var slut och regnet öste ner.


Inga kommentarer: