tisdag 1 maj 2012

Deadbait


Tidigt i morse stack jag och Joakim iväg för att fiska lite gädda med dött bete i en för oss ny sjö. Joakim hade rekat kvällen innan och hittat ett par tänkbara platser. Första stället kändes bara helt fel inte ett pip i larmen eller aktivitet i vattnet.( Endast en bäver simmade omkring framför spoten.)

Vi flyttade oss till nästa ställe men inte heller där var det något liv. Blev ett spikrakt FF-pass.

Men det strålande vädret gjorde att jag drog iväg med min yngste son och hans kusin på ett eftermiddagspass till ett mer beprövat ställe. Vi hade precis börjat fika när det drog iväg på första spö. Tyvärr ingen fisk som satt. Men efter ytterligare en halvtimme drog det på utav bara helvete i ett av larmen. Jag och ungarna for upp som raketer.Tanken var att jag skulle lämna över spöt till min son Emil för drillning men när gäddan bara gick utan att jag  kunde sätta emot speciellt mycket var det omöjligt.
Efter en ganska långdragen kamp så dök Joakim lägligt upp för att assistera vid vägning och fotografering.
Gäddan var 117cm lång i utlekt kondition. Endast 8960gram :S Surt kanske men en fräck fisk som smågrabbarna sent skall glömma. Det blev lite abborrar som tröst till grabbarna för att de inte fick drillagäddan. Men de verkade nöjda trots allt.

Än en gång så visar sig metoden ge fina fiskar. vikter: 9500g, 9300g, 8960g och 8320g. Sedan har vi fått flera runt fem kilo.

Inga kommentarer: