tisdag 8 maj 2012

Leuciscus idus


Fiske med Joakim.
Vi kom iväg sent. Planen för kvällen var färnafiske. Men i bilen beslutade vi oss för att ändra upplägg och testa  en plats som Jörgen tipsade om för många år sedan för id.

Det visade sig vara bra mycket längre att både åka bil och gå än vad jag mindes. Det var kanske ett dåligt beslut att byta upplägg, mer fisketid var förbrukad

Väl på plats var det stendött.Surt vad skulle vi göra. Efter lite beslutsångest bestämde oss för att sitta kvar och nöta.

Jag mäskade mycket med en spec. blandning som luktade gamla strumpor och efter en stund fick jag napp. Det var tungt och upp till ytan kom en STOR id. Tyvärr gick den loss. Ajaj, säkert enda nappet för kvällen tänkte jag. Jag fiskade vidare och hade lite små pet då och då. Napp igen och Krokade på nytt en fisk ingen bjässe dryga två kilo(2080g). Jag tänkte att det var la på de här vikterna de flesta idarna ligger på.

Sedan hände inget på en lång stund. Jag bestämde mig för att flytta.  Men just som jag hade samlade ihop prylarna för att göra flytten såg jag i ögonvrån att något var på mitt spö. Snabb krokning och åter "tung-gung". Fisken kändes bra och Joakim fick hjälpa mig med håvningen. Ojojoj hur stor kunde den vara, vilken fisk. Den såg verkligen stor ut men hur stor. Efter ett par vägningar kunde vi fastställa vikten till 2970gram, YEEEEEEESSSSSSSSS!!!!!!! Äntligen.

Nu fick vi blodad tand och körde på ett par timmar till dessvärre visade sig att de flesta andra fiskar låg runt just två kilo. Men skit samma kvällen var räddad.

Hemfärden var ett kapitel i sig. Först hade vi ett mindre helvete med att hitta tillbaka till bilen i mörkret. Skog, skog och skog. Väl i bilen började nästa problem. Vilken väg skulle vi åka? Inga skyltar som sa åt vilket  håll vi skulle välja. Knacka på något hus klockan ett på natten var inte att tänka på. Vägen delade på sig gång på gång, Men efter ett bra tag kom det en skylt som visad var vi var.
I säng kom jag halv tre och skulle upp till arbete kl sju. Det blev en lång dag.

Inga kommentarer: