måndag 3 januari 2011

Age fiskar

Ismete på mitt hemma vatten dock inte efter gädda. Norra säm är relativ känt för sitt gösfiske som har tilltagit ordentligt dom senaste 10 åren. Just gös och även karp fisket är skälet då dom har höjd priset på fiskekortet. Men även för att det tjuvfiskas en hel del på sjön, särskilt på sommaren. Dom som gör detta är dock inga seriösa sportfiskarna utan gör det antagligen för matens skull. När det blir mörkt börjar dom och när det ljusnar ge dom sig av. Och då har dom klubbat ner i stort sett varenda gös dom har fått. Blir helt enkelt förbannad....men nog om det.Jag gav mig iväg i mörkret och såg fram emot en kilometers promenad. Det området jag var på väg till har gett mig gös om sommaren då jag fortfarande var båtägaren, så det ger ett utgångsläge i alla fall. Jag kan säga att det här är första gången jag jagar gös om vintern. Har fått en tidigare på isen men det var slump. Men roligt känns det, en utmaning kan man säga.Idag hade jag inga större förväntningar och hoppades på ett fäll i alla fall. Det blev dock två fäll som både släppte innan jag han göra mothugg. Har redan 3 ursäkter som kan ha orsakat detta.1. För stora krokar2. kraftig wire3. en explosionJa, en explosion....eftersom jag fiskade pelagisk så tror jag smällen kan påverka hugget, för gös negativt. Men vad vet jag, dom hör kanske dålig.Kändes bra ändå med två fäll som förmodligen var gös. Så vid tolv tiden begav jag mig hemåt och direkt in till stan och skaffa grejer. Så nu blir det tafsbinderi :), så jag har större chans i morgon. Längtar redan.

Inga kommentarer: