söndag 13 mars 2011

Lång ismetegädda


Age:
Jag förstår inte att isfiske febern bara växer och växer hur längre säsongen går även om jag ser fram emot jerk fisket med en ny fin rulle som jag igår fick av min kära sambo. I alla fall gick jag upp med lite skuld känslor med tanken på hur mycket fiske pass det har blivit och hur lite det görs hemma, men hon försäkrade mig att det var lugn.

Idag valde vi att köra gädda i grund vatten med tanken på att våren närmar sig och att gösfiske har varit mycket trög det senaste. Åkte ut till kompisens hus som ligger alldeles vid sjön och därifrån satte vi våra spö i viken till en bit ute på sjön. Jag fiska dock till max 4 meter. Upp kom det lite små gäddor men när jag fick hugg på en spö som sattes extra grund så hade jag ändå goda hopp om en tjock gäddmadam som gör sig färdig för leken så småningom.

När mothugget kom kändes det genast bra och börja jobba fram gäddan till hålet. Nyfiken som man är titta jag ner i hålet och ser ett enormt huvud och händerna börja skaka och tanken till ett "äntligen nytt p.b", rusar genom skallen. Jonas hade kommit fram under tiden och efter en stund kunde vi varsamt lyfta upp gäddan. Men vad i....Aldrig sett en sådan mager och "full" gädda och tanken till nytt p.b försvann genast. 114 cm och bara 6750 gram, helt otrolig. Skicka han, henne till ålderdomshemmet istället :). Nåja, dom gamla ska handskas varsamt vilket vi gjorde och efter några shots fick fisken simma tillbaka och njuta av den tiden den har kvar. Kändes ändå rätt bra att få en fisk på 114 cm :)

Dagen forstatte och totalt kom det upp 5 gäddor och en gös som lossna i hålet. Känns som fisket har vänd och i veckan blir det nya gös satsningar då vi fick rapport att det hade kommit upp några fina på södra sidan. Gott!

Inga kommentarer: